Allemaal goed en wel, maar wat hebben de leerlingen hier nu eigenlijk geleerd?

Veel! Al doende hebben ze heel wat opgestoken.

Ze hebben gewerkt aan talige en andere vaardigheden

die hen bij hogere studies zeker nog goed van pas zullen komen.

1

Verwerken van geschreven en gesproken teksten

Informatieve teksten:

teksten die als doel hebben informatie te geven over een welbepaald onderwerp

Argumentatieve teksten:

teksten die als doel hebben argumenten pro en contra aan te halen om een welbepaald onderwerp op een genuanceerde manier te benaderen

Persuasieve teksten:

teksten die als doel hebben te overtuigen


2

Produceren van geschreven en gesproken teksten

Affiches ontwerpen met een passende slogan

Flyers ontwerpen met concrete tips & tricks

Recept uitschrijven

Kookvideo maken

Instructies workout uitschrijven

Workoutvideo maken

Chillaxtechnieken voorstellen

Een korte recensie schrijven


3

Nadenken over / toepassen van het communicatieproces

Wie is de verzender?

Wie is de ontvanger?

Wat is de boodschap?

Hoe kunnen we die boodschap het best overbrengen?

Communicatie in de brede zin van het woord:

schriftelijk

bv. flyers met tips & tricks, recepten, chillaxtechnieken, ...

mondeling

bv. kookvideo’s, workoutvideo …

visueel

bv. affiches, afbeeldingen en video bij de alphabet challenge, …


4

Aanscherpen van communicatieve vaardigheden

Met elkaar

Met anderen binnen de school

Met anderen buiten de school

  • Met mevrouw Vandenberghe bij het maken van de instructievideo bij de alphabet challenge
  • Met de LO-leerkrachten om de workoutvideo uit te testen tijdens de lessen LO
  • Met mevrouw Blommaert bij het werken rond mentaal welbevinden en veerkracht
  • Met de directie, de leerkrachten talen, de leerkrachten LO, de leerkrachten verzorging, de leerlingenbegeleiding bij de eindvoorstelling van het project
  • Met het team van restaurant Tallore
  • Met Karen van Beweegpunt

5

Stimuleren van interesse voor taal

Streven naar een correct en verzorgd taalgebruik

Aanmoedigen om andere talen dan het Nederlands in het project te integreren


6

Werken aan presentatietechnieken

Samen het project voorstellen aan de directie, de leerkrachten talen, de leerkrachten LO, de leerkrachten verzorging, de leerlingenbegeleiding


7

Stimuleren van creativiteit

Talige boodschappen op een creatieve manier vormgeven (bv. affiches, flyers, video’s, …)


8

Aanscherpen van digitale vaardigheden

Allerlei apps inzetten om de opdrachten uit te voeren (bv. canva voor de flyers, bewerken van de video’s, … )

Ontwikkelen van een website door gaandeweg content toe te voegen


9

Werken aan sociale vaardigheden

Overleggen met elkaar, met respect voor elkaars inbreng, compromissen sluiten

Communiceren met anderen binnen en buiten de school


10

Dit alles in een zinvolle context,

 het thema gezond leven met als 3 pijlers

Gezonde voeding

Voldoende beweging

Mentaal welbevinden & veerkracht

Maak jouw eigen website met JouwWeb